• Fastlege
• NAV
• Helsetjeneste: rus og psykisk helse
Andre steder: legevakt, lavterskeltiltak, helsestasjon for ungdom, fengselslege, sykehus, væresteder, møteplasser mfl.
Dette kan du gjøre:
Det er lurt å be om hjelp. Får du ikke hjelp, prøv et annet sted. Det finnes flere muligheter. Det er du som skal bli rusfri. Kontakt NAV og etterspør en kontaktperson. Prøv å få til et godt samarbeid. Tar det lang tid før du får svar? Ta kontakt igjen. Du kan klage på vedtak eller mangel på oppfølging. Les mer under fanen «Klager».
Print ut her: KLAGEGANG
NAV – VEDTAK (kommunale stønader)
(Sosialstønad, KVP, startlån, bostøtte, helse- og omsorgstjenester,
introduksjonsstønad, vedtak § 17)
A Skriv klage og send det til NAV-kontoret du vil klage til
B NAV gjør en ny vurdering og videresender klagen til Fylkesmannen
om de ikke gjør om vedtaket
C Fylkesmannens avgjørelse er endelig
NAV – VEDTAK (statlige stønader)
(Dagpenger, AAP, sykepenger, uføretrygd m.m)
A Søk opp klageskjema på www.nav.no (kan sende klagen skriftlig)
B NAV gjør en ny vurdering
C NAV videresender klagen til sin klageinstans om de ikke endrer vedtaket
D Hvis NAV-klageinstans heller ikke endrer vedtaket kan du anke inn for trygderetten. Du kan søke gratis rettshjelp. Kontakt advokat eller fylkes- mannen. Adresser: www.fylkesmannen.no
NAV – SERVICEKLAGE:
A Skriv brev eller søk klage, ris og ros på www.nav.no
B Send klagen inn elektronisk via nett
C Du skal få svar innen 3 uker
VEDTAK– RUSBEHANDLING
(Behandlingsfrist og behandlingssted)
1. Send skriftlig klage til de som har tatt avgjørelsen
2. De skal ta en ny vurdering. Hvis de ikke endrer mening skal de sende klagen videre til fylkesmannen
3. Fylkesmannens avgjørelse er endelig (lang behandlingstid)
SIVILOMBUDSMANNEN:
Har du prøvd alle klagemuligheter, kan du klage til Sivilombudsmannen i Oslo
Se www.sivilombudsmannen.no.
Klage på måten du har blitt behandlet på sendes skriftlig til fylkesmannen der du bor. Adresser: www.fylkesmannen.no
Andre type klager: www.helseklage.no
Koordinator
Etterspør en koordinator som kan veilede deg. Du har rett på det om du trenger langvarig hjelp fra flere steder (instanser). Kontakt NAV eller helse- og omsorgstjenesten i kommunen.
Ansvarsgruppe
Etterspør ei ansvarsgruppe. Her skal du og dine hjelpere møtes og finne ut hvordan du skal nå dine mål. Du kan selv velge hvem som skal delta. Husk at det er din ansvarsgruppe, si ifra hvordan du ønsker å ha det.
Individuell plan
Etterspør å få laget en individuell plan. Du har rett på det om du trenger langvarig hjelp fra flere steder (instanser). Dette er en oversikt over hvordan du skal nå dine mål og hvem som skal hjelpe deg. Det finns nettbaserte
versjoner.
Tilbud i kommunen
Kommunen kan ha flere tilbud som er nyttige for deg som skal bli rusfri eller trenger ettervern. Ta kontakt med hjelpeapparatet, NAV, sentralbordet i kommunen og søk på nettet. Her er noen typer tilbud.
• Væresteder uten krav om rusfrihet
• Rusfrie væresteder
• Rusmiddeltesting
• Dagbehandling
• Ulike kurstilbud
• Arbeidstiltak
• Avrusning
• Aktivitetstilbud
• Økonomisk rådgiver
• Boligoppfølging
• Oppsøkende miljøterapeut
• Støttekontakt
• Hjemmetjenester
• Brukerstyrt personlig assistent.
Fastlege
Det kan være nyttig å ha samme fastlege over tid. Da vet legen mer om hvordan du har det og hva du går gjennom. Men det må være en du stoler på. Blir du ikke hørt, kan du ta med noen du stoler på til neste time.
Bruk ansvarsgruppemøtene. Blir det ikke bedre kan du skifte fastlege
på www.helsenorge.no
Kad
(Kommunal akutt døgnplass) Ved akutt behov for innleggelse. Når det ikke er behov for sykehusinnleggelse. Det vil si at helsetilstanden ikke er veldig alvorlig, vil forverres eller er livstruende. Det finnes to typer frikort.
Krisesenter
Finnes i alle fylker. Gratis tilbud om beskyttelse for kvinner, menn og barn som blir usatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner.
Frikort
Frikort for offentlige helsetjenester får du automatisk når du har betalt over et visst beløp i egenandeler (HELFO). Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret. Det finnes to typer frikort.
Pasientjournal
Som hovedregel har du rett på innsyn i alle dine journaler. Ta direkte kontakt. Sykehusene arbeider med å opprette digital pasientjournal. Her kan du logge deg inn gjennom www.helsenorge.no.
Kjernejournal
En elektronisk tjeneste på www.helsenorge.no. Der har du og helsepersonell tilgang til viktig informasjon om din helse.
• www.helsenorge.no(kvalitetssikret helseinformasjon)
• www.norge.no (veiviser til alle offentlige tjenester)
• Pasient- og brukerombudet (www.helsenorge.no)
• HELFO: 800 43 573 (800 HELSE)
• Gatejuristen: 23 10 38 90 (gratis rettshjelp)
• Juss-Buss (gratis rettshjelp av studenter) 22 84 29 00
• JURK (gratis rettshjelp for kvinner)
• Jusshjelpa – Midt-Norge og Nord-Norge (gratis rettshjelp av studenter)
• Jussformidlingen i Bergen (gratis rettshjelp av studenter)
• Stiftelsen rettferd for taperne: 61 11 89 90 (ved erstatningskrav)
• Brukerorganisasjoner: RIO, A-larm, MARBORG, proLAR Nett, NORMAL, WAYBACK, FHN (jobber for brukernes rettigheter)
• Selvhjelpsgrupper: NA, AA, A-larm, De Norske lenker
• Krisesenter i alle fylker (gratis og døgnåpent)
• Prosentret i Oslo: 23 10 02 00 (kunnskap om prostitusjonserfaring)