Det finnes mange som kan hjelpe deg – du må bare finne dem
✓ Fastlege
✓ NAV
✓ Helsetjenester: rus- og psykisk helse (hos kommunen)
Andre steder du kan få hjelp: legevakt, lavterskeltiltak, helsestasjon for ungdom, fengselslege, sykehus, væresteder og møteplasser m.fl.
🔍 Dette kan du gjøre:
Det er smart å be om hjelp. Hvis du ikke får hjelp et sted, kan prøve et annet sted. Det finnes flere muligheter. Det er du som skal bli rusfri. NAV kan hjelpe- spør etter en kontaktperson. Prøv å få til ett godt samarbeid. Får du ikke svar? Ta kontakt igjen. Det er lov å klage hvis du ikke får den hjelpen du trenger. Ikke gi opp. Les mer under fanen «Klager».
NAV – VEDTAK (kommunale stønader)
(f.eks.sosialstønad, KVP, startlån, bostøtte, helse- og omsorgstjenester,
introduksjonsstønad, vedtak etter § 17)
A. Du har tre ukers frist på å klage etter at du har mottatt vedtaket.
B. Skriv en skriftlig klage og send den til det NAV-kontoret som tok avgjørelsen (vedtak).
C. NAV gjør en ny vurdering. Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen videre til Statsforvalteren.
D. Statsforvalterens avgjørelse er endelig
NAV – VEDTAK (statlige stønader)
(f.eks. dagpenger, AAP, sykepenger, uføretrygd m.m.)
A Klagefristen er vanligvis seks uker, men sjekk vedtaket dit.
B. Søk opp klageskjema på nav.no, eller skriv klagen selv.
C. NAV gjør en ny vurdering.
D. Dersom de ikke endrer avgjørelsen (vedtaket), sendes klagen videre til NAV Klageinstans.
E. Er du uenig med svaret, kan du anke videre til Trygderetten.
F. Du kan ha rett på gratis juridisk hjelp. Kontakt advokat eller Statsforvalteren for mer informasjon.
NAV – SERVICEKLAGE:
A. Skriv et brev eller søk klage eller ros på nav.no
B. Send klagen inn elektronisk via nettsiden
C. Du skal få svar innen 3 uker.
VEDTAK– RUSBEHANDLING
(gjelder behandlingsfrist og behandlingssted)
1. Send skriftlig klage til det stedet som har tatt avgjørelsen. Eller elektronisk via kontaktperson som søkte for deg
2. De skal vurdere saken på nytt. Hvis de ikke endrer mening, skal de sende klagen videre til Statsforvalteren.
3. Statsforvalterens avgjørelse er endelig (kan være lang behandlingstid).
SIVILOMBUDSMANNEN:
Har du prøvd alle andre klagemuligheter og fortsatt mener noe er feil kan du klage til Sivilombudet i Oslo
sivilombudsmannen.no.
Klage på måten du har blitt behandlet på sendes skriftlig til fylkesmannen der du bor. Adresser: statsforvalteren.no
Andre type klager: www.helseklage.no
Koordinator
Be om en koordinator – en person som kan hjelpe deg med å finne frem og få hjelp. Har du behov for hjelp flere steder? Da har du rett til å få en koordinator. Spør NAV eller kommunen.
Ansvarsgruppe/samarbeidsmøte
Be om en ansvarsgruppe. Det betyr at du og hjelperne dine møtes og snakker sammen. Dere lager en plan for hvordan du skal nå målene dine. Du kan si hvem du vil ha i gruppa. Det er din ansvarsgruppe- si ifra hvordan du vil ha det!
Individuell plan
Be om å få en individuell plan. Du har rett til det hvis du trenger hjelp fra flere steder over tid.
Denne planen gir deg oversikt:
▫ Hva er målene dine?
▫ Hvem skal hjelpe deg?
Planen skal gjøre det lettere for seg å få den hjelpen du trenger. Du kan også lage planen bestemte nettsteder (f.eks. Sampro)
Tilbud i kommunen
Kommunen/organisasjoner har flere tilbud som kan hjelpe deg- Enten du vil bli rusfri eller trenger støtte etterpå. Snakk med NAV, kommune eller sjekk på nettet. Her er noen eksempler:
✓ Væresteder – steder du kan være, uten krav om rusfrihet
✓ Rusfrie væresteder
✓ Rusmiddeltesting
✓ Dagbehandling
✓ Ulike kurstilbud
✓ Arbeidstiltak
✓ Avrusning
✓ Aktivitetstilbud
✓ Økonomisk rådgiver
✓ Boligoppfølging
✓ Oppsøkende miljøterapeut
✓ Støttekontakt
✓ Fritidskontakt
✓ Hjemmetjenester
✓ Brukerstyrt personlig assistent
Fastlege
Det er lurt å ha samme fastlege over tid. Da lærer legen deg bedre å kjenne og vet mer om hva du går gjennom. Du må kunne stole på legen. Blir du ikke hørt, kan du en du stoler på til neste time. Du kan også bytte fastlege hvis det ikke fungerer (les mer på helsenorge.no)
Kommunal akutt døgnenhet (KAD)
KAD er for seg som trenger hjelp med en gang, men som ikke trenger å legges inn på sykehus.
Du kan få hjelp her hvis:
✓ Helsetilstanden din ikke er livstruende
✓ Du er i ferd med å få det verre
✓ Du trenger ro og støtte i en krise
Krisesenter
Er du utsatt for vold, trusler eller er redd i di forhold? Du kan få hjelp på krisesenter – gratis og helse døgnet. For kvinner, menn og barn. Du kan bo der og få støtte. Finnes i alle fylker.
Frikort
Du får frikort (for offentlige helsetjenester) automatisk når du har betalt et visst beløp i egenandeler (HELFO). Når du har frikort, slipper du å betale mer for behandling/blå resepter resten av året.
Pasientjournal
Du har rett til å se journalene dine. Du kan logge deg inn gjennom www.helsenorge.no. For eldre journaler kontakt behandlingsstedene.
Kjernejournal
En digital tjeneste på helsenorge.no. Der har du og helsepersonell ser viktig informasjon om helsa di- for eksempel allergier, medisiner og kontaktpersoner.
AKUTT HJELP
📞 113 – Ambulanse (AMK)
🚔 112 – Politi
🔥 110 – Brann
🏥 116 117 – Legevakt
☠️ 22 59 13 00 – Giftinformasjonssentralen
🏠 Krisesenter – Gratis og døgnåpent i alle fylker
🧒 116 111 – Alarmtelefonen for barn og unge
Annet nyttig:
▫ Helsenorge.no (kvalitetssikret helseinformasjon)
▫ Norge.no (veiviser til alle offentlige tjenester)
▫ Pasient- og brukerombudet
▫ HELFO: 23 32 70 00 (refusjoner og dekning av helsetjenester)
▫ Gatejuristen kirkensbymisjon.no
▫ Jussbuss 22 84 29 00 (gratis rettshjelp av studenter)
▫ JURK 22 84 29 50 (gratis rettshjelp for kvinner)
▫ Jusshjelpa – Nord-Norge (gratis rettshjelp av studenter)
▫ Jussformidlingen i Bergen (gratis rettshjelp av studenter)
▫ Stiftelsen rettferd for tapere: post@rettferdnorge.no (ved erstatningskrav)
▫ Brukerorganisasjoner: RIO, A-larm, MARBORG, proLAR Nett, Normal Norge, WAYBACK, FHN, Hvite ørn,
▫ Spillavhengighet Norge (hjelpetilbud)
▫ Hjelpelinjen for spilleavhengige: 800 800 40
▫ Selvhjelpsgrupper: NA, AA, A-larm, De Norske lenker
▫ Prosentret i Oslo: 23 10 02 00 (kunnskap og brukertilbud)
▫ Selvhjelp Norge (kurs m.m.)