• Innhold – Rusfri hverdag
    • 1-Hvor er du i løypa?
    • 2- Hvem kan hjelpe?
    • 3-Rusbehandling
    • 4-Økonomi
    • 5-Bolig
    • 6-Arbeid/skole/tiltak
    • 7-Nettverk
    • 8-Fritid
    • 9-Kriminalitet
    • 10-Fysisk helse
    • 11-Pyskisk helse
    • 12-Unngå tilbakefall
  • Innhold – For pårørende
    • 1. Hvem kan hjelpe?
    • 2. Rettigheter
    • 3. Behandling
    • 4. Samspill
    • 5. Helse
    • 6. Om rus
    • 7. Kontaktinformasjon
    • 8. Ordliste og referanser
  • Håndbøker
Rusfri!Rusfri!
Rusfri!Rusfri!
  • Innhold – Rusfri hverdag
    • 1-Hvor er du i løypa?
    • 2- Hvem kan hjelpe?
    • 3-Rusbehandling
    • 4-Økonomi
    • 5-Bolig
    • 6-Arbeid/skole/tiltak
    • 7-Nettverk
    • 8-Fritid
    • 9-Kriminalitet
    • 10-Fysisk helse
    • 11-Pyskisk helse
    • 12-Unngå tilbakefall
  • Innhold – For pårørende
    • 1. Hvem kan hjelpe?
    • 2. Rettigheter
    • 3. Behandling
    • 4. Samspill
    • 5. Helse
    • 6. Om rus
    • 7. Kontaktinformasjon
    • 8. Ordliste og referanser
  • Håndbøker
4. Økonomi

4. Økonomi

Det er lys i enden av tunnelen.
Du må bare komme i gang

Dette kapittelet viser deg hvordan. Det er lurt at du ber om hjelp.
Husk at det er ditt ansvar, men at du har rett til å få veiledning.

Dette kan du gjøre:
• Be om en kontaktperson på NAV
• Be om hjelp til å søke riktig stønad
• Kontakt økonomisk rådgiver i kommunen

Inntekt/Stønad
Søknad om stønad fra NAV sendes via nav.no (ID- brikke).
Eller med hjelp fra et NAV-kontor.

• Ordinær lønnsinntekt
• Sykepenger
• Arbeidsavklaringspenger (AAP)
• Dagpenger
• Kvalifiseringsstønad (Kvalifiseringsprogrammet)
• Tiltakspenger (er i tiltak og har ikke rett på andre stønader)
• Sosialhjelp (supplering)
• Uføretrygd
• Bostøtte
• Grunn- hjelpestønad (har et særskilt pleie- og tilsynsbehov)

Klage

Du har rett på hjelp til å klage. Det er lurt å spørre en kontaktperson du stoler på om hjelp. Fremgangsmåten står på vedtaket. Det er ulike måter å klage på til NAV. Felles for alle klageformene er at du kan sende klagen skriftlig til det NAV-kontoret som vurderte søknaden din. Husk klagefrist (står i vedtaket). Du kan også klage på måten du blir behandlet på.

Les mer om klagegang i kapittel 2 – Hvem kan hjelpe? Trykk her!

Print ut her: KLAGEGANG

Bank

Bank er en tjeneste, og du er deres kunde. Du kan aktivt bruke banken som rådgiver. Bytt bank om du ikke opplever service.

Bankkort

Besøk banken for nytt bankkort. Ta med legitimasjon.

Ingen legitimasjon

Kontakt politiet. Ha med et vitne som har pass.

Elektronisk ID (ID-brikke)

Gir tilgang til nettbank, offentlige nettsider m. m. Kontakt banken.

Nettbank

Her betaler du regninger m.m. Kontakt banken.

Mobilbank

Her kan du betale regninger m.m. Opprettes i nettbank.

E-faktura

Regninger sendes direkte til godkjenning i din nettbank.

Avtalegiro

Faste regninger trekkes automatisk fra din konto.

Betalingsapper

Pengeoverføring (f.eks. Vipps, mobilePay).

Gjeld

Ta tak med engang
Kommunen skal ha et tilbud om økonomisk rådgivning.

Bruk NAV sin økonomirådstelefon: 800 45353 (800 GJELD)

Oversikt over gjeld

1 Skaff deg ringperm og skilleark
2 Åpne inkassobrevene (sammen med noen?)
3 Se på saksnummer. Er det flere som er like? (samme gjelden)
4 Lag et skilleark for hvert inkassofirma eller saksnummer
5 Sett inn arkene etter utsendingsdato

6 Sjekk punkt om gjeld på skattemeldingen din (altinn.no)
7 Logg inn på inkassoregisteret.com
8 Logg inn på Mine saker politiet.no (utleggsforretninger)
9 Logg inn på gjeldsregisteret.no

Er du i tvil om det er din gjeld? Be inkassoselskapet sende deg papir fra der du opprinnelig fikk gjelden.


Frysing av gjeld

Send søknad til alle inkassoselskap.
Be om å få fryse gjelden til du har oversikt og har laget en nedbetalingsplan. Vær forberedt på at banker og det offentlige er mindre imøtekommende enn private inkassoselskap. Husk å legge kopi av alle brev du sender ut i din økonomiperm. Noen inkassoselskap tar i mot søknad per e-post.

SKRIV UT: GJELDSOVERSIKT

Nedbetaling av gjeld

Ikke start med dette før du har fått fast inntekt/stønad og oversikt over alt du skylder. Når du har fryst gjelden. Bruk tiden godt. Send så en søknad med nedbetalingsplan.

Skriv ut: NEDBETALINGSPLAN

Legg også ved et budsjett/økonomisk oversikt.

Husk å sette alle brev du mottar, og kopi av dem du sender ut, inn i din økonomiperm.

Skriv ut: BUDSJETT

Offentlig gjeldsordning

Du kan søke om gjeldsordning. Det stilles flere krav. Lovens hovedregel er gjeldsordning én gang i livet. Gjeldsordningen er en avtale mellom deg og dine kreditorer om at du i en bestemt periode skal bruke alt overskudd i din økonomi etter fradrag for husleie, livsopphold, barnebidrag, etc. til å betale kreditor.

De fleste gjeldsordninger varer mellom 5-8 år (kan vare opp til ti år). Etter dette slettes resten av gjelden dersom du har holdt din del av avtalen.

Søknaden sendes namsmannen i ditt politidistrikt. Skjema og informasjon finner du på politi.no.

Tvungen forvaltning

Ved store økonomiske problemer kan NAV gå inn og styre utbetalingen din  fra Folketrygden (uføretrygd m.m.). Noen NAV-kontor tilbyr frivillig forvaltning. Her kan du selv oppheve avtalen.

Verge

Du kan søke fylkesmannen om verge som kan ta større beslutninger for deg om økonomi eller på andre områder.

Svart gjeld

Her er det ingen fasit. Det spørs hvilket forhold du har til de du skylder penger, og hvorfor du skylder pengene. Noen har erfaring med at de har fått «slettet» gjelden sin om de har holdt seg rusfrie. Snakk med andre om hvordan de har løst det. Noen har økonomi til å betale alt eller deler av gjelden. Det å oppsøke rusmiljø er en risiko når du skal holde deg rusfri. Ta en avgjørelse så tidlig som mulig i behandlingen.

Skatteetaten

På skatteetaten.no kan du gjøre adresseendring, få skattekort og fødselsattest.
Eller ring 800 80 000, eller besøk ditt lokale skattekontor.

Digital postkasse

Her kan du motta og oppbevare post. Brukes stadig mer av det offentlige og bedrifter.
Du kan velge mellom:
• digipost.no
•  e-boks.no

På altinn.no kan du levere og motta elektroniske skjema fra det offentlige.

Kontaktinformasjon

• nav.no: 55 55 33 33
• Gjeldsrådgivningstelefon (gratis): 800 45353 (800 GJELD)
• Gjeldskrisetelefonen (Gjeldsofferalliansen): 22 20 19 99
• forbrukerradet.no– gratis veiledning: 23 400 600
• gatejuristen.no – gratis rettshjelp
• www.juss-buss.no – gratis rettshjelp 22 84 29 00
• politi.no: 02800

Ordliste

• Berostillelse: Gjeld blir fryst en periode
• Skyldner: Du som skylder penger
• Debitor: Du som skylder penger
• Kreditor: Den du skylder penger
• Kreditt: Lån
• Kredittselskap: Selskap som innvilger kreditt
• Inkassoselskap: De som driver inn det du skylder
• Gebyr: Kostnader selskapet har med å nå deg, inngå nedbetalingsavtale, sende sak til namsmann
• Salær: Utgifter selskapet får av å innhente pengene
• Pant: Sikkerhet tatt i verdier du eier for den summen du skylder + renter de neste årene
• Forliksrådsdom: Dom gitt i forliksrådet. Ofte benyttet for at kreditor skal få bekreftet at du skylder dem pengene.
• Utleggsforretning: Inkassosak som har gått til namsmannen for trekk i lønn/pant i formue osv.
• Brutto inntekt: Før skatt
• Netto inntekt: Etter skatt
• Betalingsanmerkning: En heftelse på deg som person registrert i løsøreregisteret. Slettes etter at inkassogjeld er betalt eller foreldet.
Ved gjeldsordning blir den fjernet når du er ferdig.
• Skattemelding: Selvangivelse

TIPS!

• Gi deg over og be om hjelp
• Åpne posten din
• Lag et system for papirene dine
• Bruk kalender til påminnelser
• Betalingsanmerkninger? Kontakt Experian eller Bisnote
• Bidragskalkulator finnes på nav.no
• Husk regninger på e-post. Ta skjermbilde
• Bruk nettbanken din.  Jo oftere, desto enklere
• Unngå lån av familie og venner
• Om mulig, spar pengene dine i døgnbehandling
• NAV i noen kommuner tilbyr frivillig forvaltning
• Verge hos Statsforvalteren
• Billigere strøm eller mobilabonnement
• Øv på å bruke penger på hverdagslige ting
• APP – Mattilbud
• APP – rabatter og gratis mat (Coop, Trumf, Æ)
• Øv på å ikke leve fra hånd til munn
• Økonomikurs i din kommune?

  • Innhold – Rusfri hverdag
    • 1-Hvor er du i løypa?
    • 2- Hvem kan hjelpe?
    • 3-Rusbehandling
    • 4-Økonomi
    • 5-Bolig
    • 6-Arbeid/skole/tiltak
    • 7-Nettverk
    • 8-Fritid
    • 9-Kriminalitet
    • 10-Fysisk helse
    • 11-Pyskisk helse
    • 12-Unngå tilbakefall
  • Innhold – For pårørende
    • 1. Hvem kan hjelpe?
    • 2. Rettigheter
    • 3. Behandling
    • 4. Samspill
    • 5. Helse
    • 6. Om rus
    • 7. Kontaktinformasjon
    • 8. Ordliste og referanser
  • Håndbøker

Stikkord

Alkohol Angst Ansvarsgruppe Arbeid Barn Behandling Bolig Bøter Depresjon Dom Drikkepress Ettervernstilbud Familie Fastlege Fengsel Friomsorgskontor Fritid Førerkort Gjeld Hepatitt Hiv Individuell plan Inntekt Klage LAR Leverchirrose Motivert Motstand NAV NAV-tiltak Pårørende Russug Skole Soning Stønad Søvnproblem Tankekjør Tannhelsetjeneste Tilbakefall Tvang Valg Venner Ventetid Visning § 12 soning

© [2018] · ARTi design