Det er lys i enden av tunnelen.
Du må bare komme i gang
Dette kapittelet viser deg hvordan. Det er lurt at du ber om hjelp.
Husk at det er ditt ansvar, men at du har rett til å få veiledning.
Dette kan du gjøre:
• Be om en kontaktperson på NAV
• Be om hjelp til å søke riktig stønad
• Kontakt økonomisk rådgiver i kommunen
• Ordinær lønnsinntekt
Du har rett på hjelp til å klage. Det er lurt å spørre en kontaktperson du stoler på om hjelp. Fremgangsmåten står på vedtaket. Det er ulike måter å klage på til NAV. Felles for alle klageformene er at du kan sende klagen skriftlig til det NAV-kontoret som vurderte søknaden din. Husk klagefrist (står i vedtaket). Du kan også klage på måten du blir behandlet på.
Bank er en tjeneste, og du er deres kunde. Du kan aktivt bruke banken som rådgiver. Bytt bank om du ikke opplever service. Besøk banken for nytt bankkort. Ta med legitimasjon. Kontakt politiet. Ha med et vitne som har pass. Gir tilgang til nettbank, offentlige nettsider m. m. Kontakt banken. Her betaler du regninger m.m. Kontakt banken. Her kan du betale regninger m.m. Opprettes i nettbank. Regninger sendes direkte til godkjenning i din nettbank. Faste regninger trekkes automatisk fra din konto. Pengeoverføring (f.eks. Vipps, mobilePay).
Ta tak med engang Bruk NAV sin økonomirådstelefon: 800 45353 (800 GJELD) 1 Skaff deg ringperm og skilleark Er du i tvil om det er din gjeld? Be inkassoselskapet sende deg papir fra der du opprinnelig fikk gjelden. Send søknad til alle inkassoselskap. SKRIV UT: GJELDSOVERSIKT Ikke start med dette før du har fått fast inntekt/stønad og oversikt over alt du skylder. Når du har fryst gjelden. Bruk tiden godt. Send så en søknad med nedbetalingsplan. Legg også ved et budsjett/økonomisk oversikt. Husk å sette alle brev du mottar, og kopi av dem du sender ut, inn i din økonomiperm.
Du kan søke om gjeldsordning. Det stilles flere krav. Lovens hovedregel er gjeldsordning én gang i livet. Gjeldsordningen er en avtale mellom deg og dine kreditorer om at du i en bestemt periode skal bruke alt overskudd i din økonomi etter fradrag for husleie, livsopphold, barnebidrag, etc. til å betale kreditor. De fleste gjeldsordninger varer mellom 5-8 år (kan vare opp til ti år). Etter dette slettes resten av gjelden dersom du har holdt din del av avtalen. Søknaden sendes namsmannen i ditt politidistrikt. Skjema og informasjon finner du på www.politi.no.
Ved store økonomiske problemer kan NAV gå inn og styre utbetalingen din fra Folketrygden (uføretrygd m.m.). Noen NAV-kontor tilbyr frivillig forvaltning. Her kan du selv oppheve avtalen.
Du kan søke fylkesmannen om verge som kan ta større beslutninger for deg om økonomi eller på andre områder.
Her er det ingen fasit. Det spørs hvilket forhold du har til de du skylder penger, og hvorfor du skylder pengene. Noen har erfaring med at de har fått «slettet» gjelden sin om de har holdt seg rusfrie. Snakk med andre om hvordan de har løst det. Noen har økonomi til å betale alt eller deler av gjelden. Det å oppsøke rusmiljø er en risiko når du skal holde deg rusfri. Ta en avgjørelse så tidlig som mulig i behandlingen.
På www.skatteetaten.no kan du gjøre adresseendring, få skattekort og fødselsattest.
Her kan du motta og oppbevare post. Brukes stadig mer av det offentlige og bedrifter. På www.altinn.no kan du levere og motta elektroniske skjema fra det offentlige.
• www.nav.no: 55 55 33 33
• Berostillelse: Gjeld blir fryst en periode
Eller med hjelp fra et NAV-kontor.
• Sykepenger
• Arbeidsavklaringspenger (AAP)
• Dagpenger
• Kvalifiseringsstønad (Kvalifiseringsprogrammet)
• Tiltakspenger (er i tiltak og har ikke rett på andre stønader)
• Sosialhjelp (supplering)
• Uføretrygd
• Bostøtte
• Grunn- hjelpestønad (har et særskilt pleie- og tilsynsbehov)Les mer om klagegang i kapittel 2 – Hvem kan hjelpe? Trykk her!
Bankkort
Ingen legitimasjon
Elektronisk ID (ID-brikke)
Nettbank
Mobilbank
E-faktura
Avtalegiro
Betalingsapper
Kommunen skal ha et tilbud om økonomisk rådgivning.Oversikt over gjeld
2 Åpne inkassobrevene (sammen med noen?)
3 Se på saksnummer. Er det flere som er like? (samme gjelden)
4 Lag et skilleark for hvert inkassofirma eller saksnummer
5 Sett inn arkene etter utsendingsdato
6 Se punkt om gjeld på skattemeldingen din (www.altinn.no)
7 Kontakt Norsk inkassobyrås forening: www.inkasso.no (ID-brikke)
8 Resterende inkassoselskap må du kontakte direkte
Frysing av gjeld
Be om å få fryse gjelden til du har oversikt og har laget en nedbetalingsplan. Vær forberedt på at banker og det offentlige er mindre imøtekommende enn private inkassoselskap. Husk å legge kopi av alle brev du sender ut i din økonomiperm. Noen inkassoselskap tar i mot søknad per e-post.Nedbetaling av gjeld
Eller ring 800 80 000, eller besøk ditt lokale skattekontor.
Du kan velge mellom:
• www.digipost.no
• www.e-boks.no
• Gjeldsrådgivningstelefon (gratis): 800 45353 (800 GJELD)
• Gjeldskrisetelefonen (Gjeldsofferalliansen): 22 20 19 99
• www.forbrukerradet.no – gratis veiledning: 23 400 600
• www.gatejuristen.no – gratis rettshjelp
• www.juss-buss.no – gratis rettshjelp 22 84 29 00
• www.politi.no: 02800
• Skyldner: Du som skylder penger
• Debitor: Du som skylder penger
• Kreditor: Den du skylder penger
• Kreditt: Lån
• Kredittselskap: Selskap som innvilger kreditt
• Inkassoselskap: De som driver inn det du skylder
• Gebyr: Kostnader selskapet har med å nå deg, inngå nedbetalingsavtale, sende sak til namsmann
• Salær: Utgifter selskapet får av å innhente pengene
• Pant: Sikkerhet tatt i verdier du eier for den summen du skylder + renter de neste årene
• Forliksrådsdom: Dom gitt i forliksrådet. Ofte benyttet for at kreditor skal få bekreftet at du skylder dem pengene.
• Utleggsforretning: Inkassosak som har gått til namsmannen for trekk i lønn/pant i formue osv.
• Brutto inntekt: Før skatt
• Netto inntekt: Etter skatt
• Betalingsanmerkning: En heftelse på deg som person registrert i løsøreregisteret. Slettes etter at inkassogjeld er betalt eller foreldet.
Ved gjeldsordning blir den fjernet når du er ferdig.
• Skattemelding: Selvangivelse